MMS 76
Øverste foto NSS-Jenssensamlingen, nederst NSS-Opedalssamlingen
MMS 76 |
|
1.1942 |
Richards Ironworks Ltd, Lowestoft |
|
MMS 76 |
|
M7 500 bhk British Polar |
4.1947 |
John Hamre, Haugesund |
|
MNB London 6.5.47 |
|
reg 27.5.47 som MMS 76 (LMJN) |
|
Certificate of Purchase 25.3.46, påtegn av 2.4.47 til Johs Hamre |
|
Obligasjon 5.47 til Haugesund Forretningsbank NOK 130.000+10% |
|
maskinen tatt ut |
1948 |
levert ombygd fiskefartøy |
6.3.1948 |
od KIDD R-73-H |
|
180g 113.9/22.7/10.3 ft |
|
M12 300 bhk Davey Paxman |
3.1961 |
Sank 4 mars 1961 i Langenuen, på reise fra Haugesund til Møre med salt. Mannskapet på 5 berget. |
Mottatt fra Gisle Rafteseth:
Min bestefar var med som stuert, men han var ikke med på den turen da Kidd forliste, så de var bare 4 mann og ikke 5 som det står i oversikten.
De hadde hatt stopp i Haugesund på vei nordover, hvor rederen var ombord, og var kommet i Langenuen ut på natten. Mitt søskenbarn var på frivakt og lå og sov og våknet av en kraftig dunk/smell, men la seg til å sove igjen. Etter en tid kom maskinisten og vekket han og da var det bare å ta bena fatt. Fikk ikke tid til å kle seg så det var å storme opp i bare underbuksen. De 3 andre var oppe og påkledd. Han gikk ut på galgedekk og fikk svinget ut davitene med en færing/skipsbåt og da var skuta på vei ned. Ene blokken hadde skåret seg så de hang fast i den, men maskinisten hadde en liten lommekniv så de fikk kuttet løperen. To av karene stod på galgedekk med vann til livet før de kom seg ombord i færingen og de kom seg så vidt klar da hun for til bunns.
De var jo kaldt og i bare underbuksen frøs han jo så ba om å få ro for å holde varmen. Etter en tid kom det et fartøy nordover og maskinisten hadde med seg en en lommelykt av den gode gamle flate typen og blinket med den.
Det var jo natt og mørkt, men utkikken på denne båten ble var blinkingen og de tørnet rundt og kom og tok dem ombord. Dette var en nordsjøbåt, men han husker ikke navnet på den. Der ble de godt mottatt og han fikk låne klær. Det ble bestemt at de skulle bli med den båten hjem til Ålesund da denne skulle dit og de var hjemmehørende der og sjøforklaring osv skulle holdes der. Har prøvd å lete etter sjøforklaringen, men har ikke funnet ut av det ennå. Det ble sagt at årsaken til forliset var at hylsen sprakk.