Eskortetrålere - klasser
HMS Shiant, painting James Pottinger
Royal Navy kom under Første verdenskrig til å bruke rekvisisjonerte trålere til mange oppgaver fra eskorte til havnetjeneste. For at rekvirering av trålere ikke skulle sette forsyningene av fisk i fare, besluttet Admiralitetet i 1916 sette i gang bygging av trålere for egen regning. Det ble da bestilt 120 av Mersey-klassen, 300 Castle og 160 Strath-klasse trålere.
Av disse ble 365 levert til Royal Navy innen utgangen av 1918, mens ble 82 kansellert og 133 fullført som sivile trålere. I mellomkrigstiden ble de fleste av Royal Navys trålere solgt til sivil bruk.
Midt på 30-tallet begynte Royal Navy igjen å utvikle eskortetrålere med bygging av HMS Basset som prototype i 1935. Den skilte seg fra vanlige trålere ved å ha noe mindre spring, lengre bakk og maskinrommet midtskips. Det ble i 1938 bygd ytterligere fem av denne klassen, på 163.5 fot, samt under krigen 45 bestilt ved verft i India.
Fra erfaringene med Basset ble det i 1939/40 bestilt 197 fartøyer av en modifisert type, fordelt på klassene:
Tree-klasse |
20 |
Dance-klasse |
20 |
Shakespearian-klasse |
12 |
Isle-klasse |
145 |
Disse var skrogmessig like, med følgende spesifikasjoner:
deplasement 545 tonn
skrog 164 oa/157pp/27.5/10.6 ft
maskin triple-ekspansjon på 850 ihk
fart 12 knop
armering 1x12-pund, 3x20mm kanoner mot luftmål
bemanning 35-40 mann, avhengig av oppgavene.
Det ble også bygd andre typer eskortetrålere rundt om i verden:
3 |
Admiralty-type |
156 fot i New Zealand |
6 |
Portuguese type |
139 fot treskrog i Portugal |
6 |
Portuguese-type |
139 fot stålskrog i Portugal |
6 |
Brazilian-type |
176 fot i Brasil |
14 |
Castle-klasse |
134 fot i New Zealand |
8 |
Hills-klasse |
181 fot i Storbritannia |
10 |
Fish-klasse |
162 fot i Storbritannia |
8 |
Round Table-klasse |
137 fot i Storbritannia |
9 |
Military-klasse |
193 fot i Storbritannia |
Fartøyene ble utrustet for ulike oppgaver; de vanligste var rene eskorteoppdrag utstyrt med synkeminer mot ubåter, minesveiping, sperrefunksjoner som legging av antiubåtnett, og etterhvert også rene støtte- og havneoppdrag.
Royal Norwegian Navy i Storbritannia fikk overta følgende i 1944:
HMS Shiant |
ble RNN Jeløy |
HMS Inchmarnock |
ble RNN Karmøy |
HMS Kerrera |
ble RNN Oksøy |
HMS Eday |
ble RNN Tromøy |
HMS Mincalo |
ble KNM Tromøy (II) |
Av disse ble Eday levert tilbake pga kjeleskade og erstattet av Mincarlo som Tromøy. De var under kommando til 1946, da de ble levert tilbake til Royal Navy.
I løpet av 1945/46 ble eskortetrålerne, sammen med store mengder andre overtallige marinefartøyer, lagt opp i britiske havner, strippet for militært utstyr, men ellers intakte. Gjennom the Director of Small Craft Disposal i Cobham ble de budt ut for salg i grupper, trolig etter slik de lå opplagt.
Mange fant veien til norske kjøpere via skipsmeglere i Bergen. Haugesund og Stavanger. Særlig var Isles-klassen og de tilsvarende aktuelle, og til sammen 46 slike fartøyer ble kjøpt i 1946/47. I tillegg ble det overtatt fire av Portuguese-typen, og noe senere også to av Round Table-klassen, men i dette tilfelle som secondhand trålere fra Storbritannia.
Med lengde på 164 fot kunne Isles-klassen bygges om til lastebåter på 600-700 tdw. De ble bygd om etter flere konsepter; noen ganmske enkelt ved å rydde lasterom forut og akter, andre ved fullstendig ombygging med dieselmotor akter. Mange norske kjøpere passet på å kjøpe en eskortetråler sammen med en liten MMS, og å bruke sistnevntes dieselmotor i eskortetråleren.
Som lastebåter ble eskortetrålerne bare måtelig vellykket. De fikk stort dypgående, dessuten var skroget smekkert slik at lasterommet smalnet av forover. Men de som ble godt ombygd og fikk gode motorer ble fremkommelige og solide skip som var i fart til ut på 1970-tallet.
Uoverensstemmelser:
Kilder som Lloyd’s Register gav lenge ikke den opprinnelige identitet som marinefartøy. I noen tilfeller har det oppstått tvil om fartøyenes identitet.
Eksempler:
HMCS Flint i mange kilder oppgitt å bli tysk Trave, mens det norske skipsregisteret klart viser at Argo er ex Flint.
Svensk Sarabande ble kanadisk Guard Mavoline, mens Lloyds påstår at dette fartøyet er ex Romeo.
Class | HMS | built | shipyard | acq | call sign | mercantile names |
Tree | Bay | 40 | Cochrane | 47 02 | LMJD | Bay, Tristonia |
Blackthorn | 40 | Cochrane | 55 04 | LCDP | Klan, Jan Ove | |
Fir | 40 | Cook Welton | 47 03 | LMMJ | Vollen, Betty, Monteponi | |
Olive | 40 | Hall Russell | 48 06 | SFHB | Samba | |
Rowan | 39 | Smith's Dock | 47 05 | LMLU | Maiken, Talis, Musi, Bintang Samudra V | |
Walnut | 39 | Smith's Dock | 48 06 | Walnut, Keta | ||
Dance | Cotillion | 40 | Ardrossan | 47 05 | LMJL | Brand V |
Coverley | 41 | Ardrossan | 47 03 | LMHU | Jannikke, Ofotfjord | |
Fandango | 40 | Cochrane | 46 06 | LLQU | Fandango, Samfrost | |
Morris Dance | 40 | Goole | 47 06 | LMMG | Tottan, Kvitfjell, Seiko, Deep Diver, Sjövik | |
Quadrille | 41 | Hall Russell | 46 09 | LLZA | Elsa, Murten, Remex, Ghedem | |
Rumba | 40 | A & J Inglis | 47 06 | LMMF | Rumba, Buk Hae | |
Sarabande | 41 | A & J Inglis | 47 05 | Sarabande, Guard Malvoline, Superiod | ||
Shake-spearean | Hamlet | 40 | Cook Welton | 47 01 | LMFN | Hamlet, Eifonn, Fort Lamalgue, Union, Nicolaos K |
Macbeth | 41 | Goole | 47 02 | LMYJ | Macbeth | |
Isles | Ailsa Craig | 44 | Cook Welton | 46 04 | LLOE | Veslemøy, Toran |
Gweal | 42 | Cook Welton | 46 04 | LLPT | Velox | |
Bryher | 43 | Cook Welton | 47 05 | LMHF | Bryher, Eksimo, Zero | |
Crowlin | 44 | Cook Welton | 46 08 | LLVY | Crowlin, Thermo, Chernomorez, Axum, Dire Dewa | |
Eday | 41 | Cochrane | 47 01 | LMFB | Fjellberg, Sempach | |
Farne | 43 | Cook Welton | 46 | LMEE | Farne | |
Gillstone | 43 | Cochrane | 46 04 | LLJK | Gillstone, Argo, Freedom First, Glenrock, Sea Enterprise, Almirante | |
Grassholm | 43 | John Lewis | 46 04 | LLVL | Grassholm, Ewvangelistria | |
Gulland | 43 | Cook Welton | 46 09 | LLYM | Henken, Arab Trader | |
Harris | 44 | Cook Welton | 46 | LMIM | Harris, Lyngås, Fort Malbousquet, Sheila Margaret | |
Hoy | 41 | Cook Welton | 46 05 | LLQL | Hoy, (8de Mai), Dunay | |
Hunda | 42 | Ferguson | 46 05 | LLOP | Gygra | |
Inchmarnock | 41 | John Lewis | 46 12 | LMOB | Tilthorn, Nador, Servannaise, Monteresa | |
Kerrera | 41 | Fleming & Ferguson | 46 11 | LMPI | Jason | |
Kittern | 43 | Cook Welton | 46 04 | LLQI | Bonita, Stat, Hele Tola, Stat, D'Vora | |
Mewstone | 43 | Cook Welton | 46 04 | LLPU | Vingtor | |
Minalto | 43 | Cook Welton | 46 11 | LMAG | Lillen, Agricola, Holstentor, Trave, Perna | |
Mincarlo | 44 | Ardrossan | 46 11 | LMFJ | Kristianborg , Sverre Hund, Oborg, Eilert Star, Panormitis | |
Rousay | 42 | Goole | 46 08 | SHRN | Henøy, Tova, Einar Hund, Tangvik, Mizar, Mammut-Makt | |
Shiant | 41 | Goole | 46 11 | LMFI | Artemis | |
Skokholm | 43 | Cook Welton | 46 06 | LLSI | Skogholm, Hochmeister, Grigorousa, Stelios, Fenia | |
Ulva | 42 | Cook Welton | 46 04 | LLPO | Ulva, Salvo, Plico, Suriname, Anne T Williams | |
Westray | 42 | John Lewis | 47 04 | LMJM | Westray, Westbay | |
Can Isles | Anticosti | 42 | Collingwood | 46 07 | LLUO | Guløy, Barbro, Guiseppina |
Cailiff | 42 | Collingwood | 46 | LLQN | Borgenes | |
Campenia | 42 | Collingwood | 46 05 | LLQM | Cleveland, Sigurd Hund, Vestfar, Hans Hansen | |
Flint | 42 | G T Davie | 46 03 | LLOR | Argo | |
Herschell | 43 | G T Davie | 46 | OXSP | Eirikur hin Reydi, Radni | |
Ironbound | 42 | Kingston | 46 04 | Turøy, Christina, Korsö | ||
Liscomb | 42 | Kingston | 46 06 | LLQV | Aalesund, Lars Nyvoll, Jan Mayen, Jan Mayen 2 | |
Magdalen | 42 | Midlands | 46 04 | LLPV | Marøy, Cinzia, Sabrina | |
Manitoulin | 42 | Midlands | 46 04 | LLQK | Mantoulin, Ran, Ran B, Blue Peter, Ble Bay, William S, Queen Patricia, Georges A Rocha | |
Portuguese | Prong | 42 | A Monica | 46 09 | LLYZ | Sjøsterk |
Property | 42 | A Monica | 46 | LLVF | Property, Vaagnes | |
Prowess | 42 | A Monica | 46 09 | LLUV | Prowess | |
Prodigal | 42 | Uniao Fabril | 46 06 | LLSZ | Oval | |
Round Table | Sir Agravine | 42 | John Lewis | 54 11 | LHXU | Utheim, Federal |
Sir Lamorack | 43 | Hall Russell | 54-08 | LLEB | Bracon |