Fortsett til innholdet. | Gå til navigasjonen

Seksjoner
Personlige verktøy
Logg inn
Om foreningen

Norsk Skipsfartshistorisk Selskap

    • 1700 medlemmer
    • syv lokalforeninger med regelmessige møter
    • tidsskriftet SKIPET 4 ganger i året
    • eier unik fotosamling
Vårt magasin

Files in English

You may find files on our website intelligible to English users.

 

Warbuilt - MMS 110 foot class

MMS 140 foot class

Escort trawlers to Scandinavia

German vessels to Norway 1945/46

 

mv FJALIR (1939) was the former German Kondor

 
Du er her: Forside Sjømannsminner Rundtur med Bengazi, 1964

Rundtur med Bengazi, 1964

En rundtur med Fred Olsens Middelhavslinje i 1964, fortalt av Ole Chr Eckholdt

Maskinistskolens 1ste klasse var slutt i januar og jeg manglet noen måneder fartstid på å innløse sertifikatet av 2. klasse. Hva var mere naturlig enn å ønske seg til Middelhavet?

Hyrekontoret anbefalte gamle Bengazi til en rundtur. Mandag 27. januar 1964 ble jeg påmønstret som motormann og gikk ombord i Oslo.

 

M/S Bengazi, 3800 tdw, var levert fra Öresundvarvet i 1947. Skuta lå på Aker mek og hadde gjennomgått en kakerlakk-gassing. Dette holdt i 1 uke, så klekket det ut nye generasjoner av disse små lugarvenner.

 

Maskintekniske installasjoner undersøkte jeg ikke før påmønstring, og det ga noen erfaringer som jeg kommer tilbake til.

Hovedmotoren var en Götaverken DM 520/900 VGS 8 på 3500 IHK.

 

 

Den 28. januar 1964 forlot vi Oslo og seilte til Brevik for lasting av papir. Derfra til Sarpsborg og tilbake til Oslo.

1. februar avgang Oslo for Antwerpen. 5. februar avgang Antwerpen. 10. februar passerte vi Gibraltar klokken 0800 og så var vi i Middelhavet.

Bunkring i Algier før ankomst Pireus 15. februar.

 

Dette var mitt første møte med Pireus og Athen. Nu er Athen og Pireus vokset sammen til en by, men den gang var det ”farmer land” i mellom. Noen av oss tok toget opp til Athen og besøkte Akropolis.

Onsdag 19. februar ankomst Saloniki. Dagen efter avgang for Istanbul. Fredag 21.februar har jeg skrevet følgende i min dagbok: ”Klokken 0800 inn i Dardanellene. Liten storm med snøbyger. Nordavind og kalt som bare tusan”.

 

Så sydover mot Alexandria (Egypt) hvor vi ankom 25. februar. Her var det lasting og lossing på gamlemåten og det tok tid. Fikk sett litt av byen og palasset til kong Faruk (som rømte i eksil til Italia). Husker en lampe av gull og gull på alt VVS utstyr.

 

Neste stopp var Famagusta på Kypros. Kun et døgn stopp den 4. mars. Har i ettertid hørt at gamle ”Bengazi” var en av de siste båter som forlot Famagusta før den greske intervensjonen senere på året.  Senere kom byen til å bli ”ingenmannsland” i den tyrkiske delen.

 

Ankom Beirut, Libanon, torsdag 5. mars.

Vakkert sommervær med snøfjell i bakgrunnen. På en busstur dagen etter fikk vi se at de har skitrekk også. Beirut var den gang helt fantastisk med promenaden og gullmarkedet mm.  Avgang søndag 8 mars og jeg hygger meg akterut med Beirut i bakgrunnen.

 

Mandag 9. mars. Ankom Lattakia (Syria) og avgang om kvelden.

Dagen etter kom vi til Limassol (Kypros) hvor det ble lastet appelsinkasser i store mengder for London. Tok tid, og ved besøk i land så vi de fantastiske strender. Vi snakket om at dette må være turistmål i fremtiden... og det ble det. Endelig var kassene ombord og vi gikk ut fredag 13. mars med kurs for Algier og bunkring .

Ankom bunkring Algier 19. mars  0400. Ferdig og ut 0700!

 

 

Så til min erfaring med denne Götaverken hovedmotor.

En episode står spikret fast i mitt minne. Natt til fredag 20 mars var vi på vei vestover i Gibraltarstredet i stampesjø fra Atlanteren. Så røk festeanordningen på en av sleidene som regulerte spyleluften og som var montert inne i spylebeltet.  Full stopp i 4,5 timer liggende på tvers i stredet og med konstant rulling. Jeg var den heldige ”vinner” av denne bokstavlige møkkajobben.

Vel, det gikk bra, og vi kom oss ut i Atlantern og videre opp i gjennom Biscaya i litt ruskevær, men som gav et par fine bildemotiver.


Onsdag 25 mars til kai i Indian Dock – London. Et påskebesøk i ”Kjerka” hørte med og vaflene smakte som vanlig himmelsk(!). Etterpå en ørliten (hm) øl i ”sakristiet” som var den lokale pub over gata.

Skjærtorsdag 26 mars avgang London for kun å tusle over kanalen til Dunkerque.

Så var det over Nordsjøen i en forferdelig stampesjø som brakte oss sakte mot Oslo i 3 knops fart.

Tirsdag 31. mars til Oslo klokken 1230  og avmønstret klokken 1500.

 

Jeg regner med at mange kjenner seg igjen, for Middelshavslinjene var jo populære fartsområder den gang. I løpet av to måneder var vi innom ti land. Som mye annet er også dette blitt historie, men når jeg nu sitter og skriver kjenner jeg et stikk av savn.