Tankskip fra 70-tallet

Her vil du finne et knippe norske tankskip som var i fart på 1970-tallet, fra samlingene til Dag Bakka jr
ANDREA BRØVIG 1975 ANDREA BRØVIG 1975

Andrea Brøvig (31000 tdw), bygget 1975 Shin-Yamamoto, kjøpt av Th Brøvig, Farsund, under bygging. Utflagget 1976, senere drevet som Valetta Trader inntil salg i 1986. Foto via Dag Bakka jr

ANINA 1955 ANINA 1955

Anina (13600 tdw), levert 1955 fra Fredrikstad mek Verksted som Slemdal, senere Fossland av Sandefjord. Kjøpt av Arne Blystad, Oslo, i 1963 og drevet i Eurolakes Line. Til grekere i 1977. Foto via Dag Bakka jr

BARFONN 1969 BARFONN 1969

Barfonn (6950 tdw), gasstanker levert 1969 fra Chantiers Naval de la Ciotat til Sigval Bergesen, Stavanger. Til Liberia i 1979. Foto via Dag Bakka jr

BIRK 1966 BIRK 1966

Birk (14200 tdw), kjemikalietanker levert 1966 fra Akers Verft, Oslo, til Rederiet Odfjell, Bergen. Første generasjons kjemikalieskip med rustfrie tanker. Solgt 1979 til Liberia. Foto via Dag Bakka jr

BOW HERON 1979 BOW HERON 1979

Bow Heron (35210 tdw), bygget 1979 på Sarpsborgs Mek Verksted, opprinnelig som Iver Heron, men solgt 1991 til Odfjell og omdøpt Bow Heron. Videre til Alendal, Haugesund, i 2006 som Castor, men hugget opp året etter. Foto via Dag Bakka jr

BULFORD 1968 BULFORD 1968

Turbintanker Bulford (210822 tdw), levert i 1968 fra Sasebo Heavy Industries til Fred Olsens Blandford Shipping Ltd, London. Solgt i 1972 sammen med resten av tankflåten. Foto via Dag Bakka jr

CERNO 1962 CERNO 1962

Cerno (86265 tdw), opprinnelig bygget på Kieler Howaldtswerke i 1962 som Høegh Gandria på 51194 tdw, men 3-dimensjonalt forstørret i 1968. Året etter solgt til Marlow Wangen, Arendal, som Cerno, men kondemnert etter grunnstøtning ved Kanariøyene i november 1971. Foto via Dag Bakka jr

CIS BRØVIG 1969 CIS BRØVIG 1969

Cis Brøvig (106100 tdw), bygget 1969 på Hitachi Zosen, Innoshima, for Th Brøvig, Farsund. Den tjente lenge under norsk og liberisk flagg, senere som Mandalay og ble solgt i 1988 som Hoppet og Aquarius under NIS-flagg. I 1992 til opphugging. Foto via Dag Bakka jr

HAUGVIK 1949 HAUGVIK 1949

Haugvik (2900), ammoniakktanker bygget i 1949 på Marinens Hovedverft i Horten for Norsk Hydro og transporten på Glomfjord. Modernisert i 1963 og ble det første prøveskip med fjernstyring av maskin fra broen. Utfaset i 1986 som Entra og Kristina Prima og opphugget i 1987. Foto via Dag Bakka jr

HERULV 1957 HERULV 1957

Herulv (20280 tdw), bygget 1957 på Bremer Vulkan i Vegesack som Johs Stove for Lorentzens Rederi Co, Oslo. Kjøpt i 1967 av Vaboens Rederi AS, Kristiansand og omdøpt Herulv. Til Klaveness-gruppen i 1976 og derfra til Jan Petter Røed, Singapore i 1977 som Cherry Bay. Opphugget 1986.

GRENANGER 1964 GRENANGER 1964

Grenanger (19980 tdw) ble bygget i 1964 på Eriksberg Mek Verkstad i Göteborg for Westfal-Larsen & Co, Bergen, og var første generasjon spesialbygget kjemikalieskip med coatede tanker. Solgt til Vietnam i 1975 og hugget i 1989. Foto via Dag Bakka jr

JALNA 1971 JALNA 1971

Jalna (156188 tdw), OBO-skip bygget i 1971 på Kawasaki i Japan for AS Kosmos (Anders Jahre), Sandefjord. Til Jørgen Jahre Shipping i 1982, senere omdøpt Jahre Transporter inntil salg i 1986. Opphugget 1995. Foto via Dag Bakka jr

MINORU 1965 MINORU 1965

Minoru (63630 tdw), bygget 1965 på Uddevallavarvet i Sverige for Yngvar Hvistendahl, Tønsberg. Solgt i 1972 til grekere, havnet siden i China. Foto via Dag Bakka jr

OLAV TRYGVASON (1975) OLAV TRYGVASON (1975)

Olav Trygvason (4775 tdw), gasstanker bygget 1975 på Moss Værft & Dokk til rederiet Einar Bakkevig, Oslo. Skipet fulgte med i I M Skaugens overtagelse av AS Laboremus og ble Norgas Commander i NGC-poolen. Solgt 1992 til Onstad i Monaco som Artesia og opphugget i 2003. Foto via Dag Bakka jr

POLLO POLLO

Pollo (19980 tdw) var bygget i 1960 som Mobil Apex på Alex Stephen & Sons i Glasgow for Mobil Oil. Kondemnert etter eksplosjon i St Croix i 1969 og kjøpt av Svend Foyn Bruun, Tønsberg. Slept til Framnæs og reparert som Pollo med ny hovedmotor. Under reparasjonen omkom 12 arbeidere i en tragisk ulykke ved utløsning av CO2-anlegget. Skipet seilte inntil salg i 1977. Foto via Dag Bakka jr